سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشریه حضور
با سلام ... به وب سایت نشریه حضور خوش آمدید ... تلفن تماس 09198269507

مختار

اما این که این آتش افروزی ها و شادابی و طراوت چهارشنبه ی آخر سال یا در اصطلاح چهارشنبه سوری از کجا جزء جداناشدنی زندگی ما ایرانی ها شده است و ریشه اش کجاست، پاسخی می طلبد که کمتر کسی تا امروز جویای آن شده است.


شاید خیلی هامان این روز مبارک و میمون را حواله داده ایم به ایران باستان و آن را جزء آیین های کهن این مرز و بوم نامیده ایم در حالی که قطعاً و یقیناً آغاز چهارشنبه های پر نشاط پایان سال به تاریخی پس از ظهور اسلام بر می گردد و ارتباطی در میان این سنت و سایر سنت های آیینی ایرانیان وجود ندارد. چرا که چهارشنبه سوری سنتی ارثیه ای از زمان زردشت نیست و نخستین تاریخ برگزاری اش به زمان قیام مختار ثقفی باز می گردد.

البته باید تأکید کرد که نه تنها این آیین از تازی ها و مردمان عرب زبان به سرزمین بشکوه ما وارد نشده است، که احترام ویژه ی ایرانی های شیعه، به اقدام مختار ثقفی مبنا بر قیام برای خونخواهی حضرت امام حسین(ع) بوده است. هرچند این جشن در بعضی مناطق از فرهنگ اسلامی رنگ پذیرفته است، اما این رنگ پذیری صرفاً به دلیل دلبستگی عمیق ایرانیان به اسلام و به خصوص تشیع و بزرگداشت امامان معصوم بوده است.

در بعضی مناطق ایران این مراسم و جشن بشکوه، در چهارشنبه ی آخر ماه صفر برگزار می شود و دلیل آن نیز احترام به قیام مختار است.

مختار ثقفی تصمیم داشت که در پنجشنبه ی آخر صفر، انقلابش را آغاز کند، اما به دلایلی این انقلاب و قیام را یک روز جلو انداخت و برای آگاهی همراهان و هوادارانش دستور داد بر روی بام خانه ها آتش بیفروزند و به این ترتیب موافقان و مخالفانش را از هم تمیز داد. پس از پیروزی مختار ثقفی در این انقلاب، به فرمان مختار همه به نشانه ی پیروزی و برتری و شادی آتش افروختند و این سرفرازی را جشن گرفتند.

از آن جایی که آتش در فرهنگ ایرانیان نشان از روشنی و نوربخشی بود، این رفتار در میان ایرانیان مرسوم شد و این روزها نیز به حرمت تاریخ تشیع این روز را جشن می گیریم.




ارسال توسط نشریه حضور

اسلایدر