سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشریه حضور
با سلام ... به وب سایت نشریه حضور خوش آمدید ... تلفن تماس 09198269507

 
تاریخ : جمعه 93/5/3

با سلام خدمت خوانندگان گرامی نشریه حضور

در زیر نمونه ای از سوالات مطرح شده در مراسمات خواستگاری بین عروس و داماد را آورده ایم. باید عرض کنم که مهمترین سوالات راجع به ایمان و تقوا و اخلاق می باشد که می بایستی مطرح شود.

شما نیز میتوانید در نظرات این پست سوالات مورد نظرتون رو که کاربردی می باشد اضافه کنید تا این پست را بروزرسانی کنیم.

با تشکر از همکاری شما خوانندگان گرامی

سوالات مربوط به آینده زندگی

  به نظر شما مهمترین عامل موفقیت در زندگی چیست؟

  ملاک خوشبختی و موفقیت را در چه می بینید؟

  افکار مذهبی همسرتان و خانواده او، چقدر برای شما اهمیت دارد؟

  چه صفاتی را برای همسر آینده خود لازم می بینید؟

  نظر شما در مورد مراسم عقد و عروسی چیست؟

  نظر شما در مورد مهریه چیست؟

  زندگی در شهری دیگر را چگونه می بینید؟

  آیا آمادگی دارید کمبودهای اقتصادی همسرتان و خانواده او را نادیده بگیرید؟ تا چه حد؟


سوالات مربوط به خانواده همسر

  از نظر اجتماعی، خانواده شما چه ایده هایی دارند؟(مثلاً در مورد جامعه، مردم، مشکلات و...)

  سطح فرهنگی و طرز تفکر خانواده خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

  خانواده شما چقدر مذهبی هستند؟

  خانواده شما سنتی هستند یا متجدد و یا معمولی؟

  خانواده شما شاد و پر جنب و جوش هستند یا ساکت و آرام؟

  خانواده شما مرد سالار است یا زن سالار یا شایسته سالار؟




ارسال توسط نشریه حضور
 
تاریخ : جمعه 93/5/3

با پایان‌ یافتن شب‌های نورانی قدر، ماه مبارک رمضان نیز به پایان نزدیک می‌شود و فرصت اندکی برای نجوای «إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ وَ لا تَمْکُرْ بِی فِی حِیلَتِکَ...» باقی مانده است.

دعایی که در مشهورترین کتاب ادعیه شیخ طوسی یعنی «مصباح المتهج‍ّد و سلاح المتعب‍ّد» آمده و نقل شده است

امام زین‌العابدین(ع) در ماه رمضان‏ پس از اقامه نماز شب و هنگام فرا رسیدن، این دعا را قرائت می‌کردند.

این دعا به روایت شیخ ابو محمد هارون‌ بن موسی تلعکبری به اسنادش از حسن‌ بن محبوب زراد از «ابوحمزه ثمالی» از امام سجاد(ع) باقی است.

اما ابوحمزه ثمالی کیست؟

در جلد نخست دانشنامه امام رضا(ع) آمده است: ابوحمزه ثابت بن ابی‌صفیه (دینار)، از شخصیت‌های برجسته و مورد احترام شیعه، به حکم انتسابش به تیره ثماله یا اسکان در منطقه ثماله، به لقب «ثمالی» معروف شده و مورد مدح امام رضا(ع) قرار گرفته است.

برابر قول مشهور، وی از اصحاب و روایات چهار تن از معصومان، امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) بود.

او امام رضا (ع) را درک نکرد و طبعاً راوی حدیثی از آن حضرت نیست، اما به اعتبار موقعیتی که در عالم تشیع داشته، مورد مدح و تمجید آن حضرت قرار گرفته و این ستایش در بسیاری از کتب رجالی شیعه انعکاس یافته است.

امام رضا(ع) درباره او فرمود‌ه‌اند: ابوحمزه در زمان خویش مثل سلمان یا لقمان در زمان خود بود، بدان سبب که به چهار تن از ما، یعنی علی بن حسین، محمد بن علی، جعفر بن محمد و در برهه‌ای موسی‌ بن جعفر خدمت کرده و با چهار تن از ما رفت و آمد داشته است.

نقل 107 حدیث توسط ابوحمزه ثمالی

اندکی تأمل درباره دو شخصیت پیش گفته که ابوحمزه به آنان تشبیه شده، عظمت وی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

پیامبر (ص) «سلمان» را به اعتبار جلالت و والایی‌اش از اهل بیت خود دانسته بود و لقمان نیز به حکمت و دانایی شهره تاریخ است، به گونه‌ای که نبی مکرم اسلام(ص) خود را بدو تشبیه می‌کند. بنابراین، سخن امام نشان از کمال و حکمت ابوحمزه دارد.

به‌رغم این مکانت و بزرگی ابوحمزه، از زندگی‌نامه وی اطلاع‌ چندانی در دست نیست و منابع تاریخی و حدیثی از زندگی، و ولادت، رشد، خاندان و نیز فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی‌اش سخن در خوری ارائه نمی‌کنند.

البته آورده‌اند وی کوفی، از موالی مهلّب، ازدی و از راویان بزرگ است که در سلسله 107 حدیث قرار دارد. یعقوبی نیز او را از فقهای عهد ابوالعباس سفاح (خلافت 132-136ق) معرفی می‌کند.

اعتبار ابوحمزه نزد اهل تسنن

با اینکه اهل سنت کمتر از روایان شیعی نقل روایت می‌کنند، به ویژه آنگاه که مورد توجه خاص این مذهب باشد، ابوحمزه از کسانی است روایاتش به فراوانی مورد توجه آنان قرار دارد، چنانکه ابن‌ عساکر در جاهای مختلف و ابن‌کثیر در موارد بسیار با اخبار و روایاتش استناد جسته‌اند و ابوالفرج اصفهانی نیز در الأغانی روایات فراوانی از او دارد.

در میان رجالیون شیعه نیز ابوحمزه مورد ستایش و تعدیل واقع شده است و نجاشی او را از افراد ثقه می‌داند.

در بیان مقام وی، حتی کرامتی برایش ذکر کرده و گفته‌اند که او دعای آموخته از امام سجاد(ع)‌ را بر دست شکسته فرزندش خواند که به یکباره خوب شد، به گونه‌ای که یحیی‌ بن عبدالله شکسته‌ بند نتوانست تشخیص دهد کدام دست او شکسته بود. (بحار الانوار، ج 92، ص 230)




ارسال توسط نشریه حضور
 
تاریخ : دوشنبه 93/4/30

نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم؟؟

عارف بالله آیت الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی می فرمایند:

اگر کسی در اخبار اهل بیت"علیهم السلام" و احوال پیشینیان از مشایخ بزرگ ما تتبع و تحقیقی داشته باشد در می یابد که نماز شب خواندن با تحصیل علم تضادی ندارد بلکه از اسباب قوی آن میباشد و بسیاری از محصلین را میشناسم که اهل تهجد و شب زنده داری بودند و همین امر سبب استقامت فهم و بارور شدن ذهن آنها در وصول و دستیابی به مطالب حقه در مسایل علمی گشت و به مراتب عالیه علمی نائل آمدند به خلاف طلابی که پیوسته به مطالعه کتب علمیه مشغولند که کمتر میشود فرد صاحب نظری در میان آنها برخیزد .(1)

شیخ ما مرحوم" علامـه انصـــاری «ره » " در جواب کسی که از او این سوال را نموده بود که نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم؟!؟ چه نیکو جواب گفته است که خطاب به او فرموده بودند:

آیا تو قلیان میکشی؟! او در پاسخ گفته بود بلی،

شیخ فرموده بود:

به جای دو بار قلیان کشیدن نماز شب بخوان!!! و این جواب متین و محکم است که در آن به فساد این خیال هم اشاره شده و گویا شیخ چنین گفته است که اگر تو تا این اندازه مراقب احوال و اخلاص در اعمالت هستی به گونه ای که برایت تشخیص این مطلب مشکل شده که نماز شب افضل است یا مطالعه و تحصیل علم ، چگونه اوقاتت را به کشیدن قلیان که در باب اقوال مختلف است که یا حرام است و یا مکروه است و یا مباح است میگذرانی؟!؟

و چطور میشود که بین دو عمل که هر دو مستحب است به بهانه کمی وقت یکی را میخواهی انتخاب کنی در حالیکه در جای دیگر وقتت را به کاری که یا حرام است و یا مکروه و یا لا اقل مباح است صرف کنی؟!

در حالیکه آن علمی که انسان را بر تهجد و شب زنده داری بر نمی انگیزاند علمی است که نور و بهره و خیری در آن نیست و علم واقعی آن علمی است که بفرموده "امام صادق علیه السلام" ملازم با خشیت باشد و صاحب خشیت نمیتواند ترک شب زنده داری کند و همان بیم و ترس او را به انجام این عمل وا میدارد .(2) 

1- اسرار الصلوة ص 465

2- عرفان در کلام اولیای ربانی ص 14و15




ارسال توسط نشریه حضور
 
تاریخ : شنبه 93/4/28

صعودی که تاریخ هیچگاه فراموش نخواهد کرد.

والیبالیست های ایران با پیروزی سه بر یک مقابل تیم ملی برزیل باز هم شگفتی آفریدند. تا در جمع چهار تیم پایانی مسابقات والیبال لیگ جهانی برای اولین بار راه پیدا کنند.

یکی دو سالی است که والیبالیست های کشورمون افتخارات پی در پی می آفرینند اما صعود به دور نهایی آن هم در صدر گروه رویایی شیرین برای والیبال ایران بود.

حال ایران تنها یک بازی تا صعود به فینال فاصله دارد.


پیش از این هم در دورهای مقدماتی چهار بار مقابل تیم ملی برزیل قرار گرفته بودیم که سهم هر کدام مان  2 پیروزی بود.

ما با پیروزی مقابل برزیل چهار امتیازی شده و در صدر ایستادیم و باید با تیم دوم گروه دیگر که به احتمال زیاد آمریکا می باشد بازی کنیم.

ارزش کار ما زمانی مشخص می شود که ما با روسیه و برزیل تیم های اول و دوم جهان هم گروه بودیم و چندین سال است که این دو تیم در فینال این رقابت ها حضور داشته اند.

با آرزوی توفیق روزافزون برای بزرگ مردان والیبال ایران

نشریه حضور




ارسال توسط نشریه حضور

نقش ولایت الهی و ولایت طاغوت در پذیرش اعمال

ج: قرآن کریم انسان را از دو حال بیرون نمی داند; یا تحت سرپرستی خدا و پیامبران و امامان نوراند، همچنان که آیه شریفه می فرماید:

«الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور...» 

خداست سرپرست کسانی که ایمان آورده اند، آنان را از تاریکی ها به نور می برد...

و یا تحت نظارت و امام نار، چنان که می فرماید:

«والذین کفروا اولیاؤهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات »

و آنان که کافر شدند سرپرستان شان طاغوت است که آنان را از نور هدایت به ظلمات می برند.

همچنین رهبر و امام نیز یا امام نور است و یا امام نار، بنابراین، یا باید پیرو امام هدایت باشیم یا در چنگال امام ضلالت، و نمی توان بین دو متناقض و یا متنافی جمع کرد. قرآن درباره امامان نور می فرماید:

«و جعلناهم ائمة یهدون بامرنا... »

و آن پیامبران را امامانی قرار دادیم که هدایت می کنند به امرما.

و درباره فرعونیان می فرماید:

«وجعلناهم ائمة یدعون الی النار و یوم القیامة لاینصرون و اتبعناهم فی هذه الدنیا لعنة ویوم القیامة هم من المقبوحین »

و آنان را امامانی که به سوی آتش می خوانند، گردانیدیم، و روز رستاخیز یاری نخواهند شد. و در این دنیا لعنتی بدرقه [نام] آنان کردیم و روز قیامت [نیز] ایشان از زشت رویانند.




ارسال توسط نشریه حضور
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >

اسلایدر